سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شناخت خویشتن، از حکمت است . [امام علی علیه السلام]
تزکیه نفس
درباره



تزکیه نفس

وضعیت من در یاهـو
منتظر
این وبلاگ خالصاً مخلصا در جهت رضایت حضرت حجت بن حسن عسگری ساخته شده است
پیوندها

ادامه صفحه قبل :

و در آخر آیه می فرماید :    یهدی الله لنوره من یشاء

سخن از نوری است که خدا به وسیله آن مردم را هدایت می کند و آن پیامبر اعظم (ص) است . در روایت اینگونه تطبیق شده است که آن چراغدان،* سینه و کالبد وجود مقدس رسول الله است و مصباح : نور ایمان و نور وحی است که درقلب مقدس اوست

و مقصود از زجاجه : امیر المومنین علیه السلام است .

آن درخت پر برکت که از روغن او این همه نورانیتها پیدا شده است ، ابراهیم است .

 چون در آیه آمده نه شرقی نه غربی و مقصود این است که :ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا

 ابراهیم نه متمایل به چپ بود و نه متمایل به راست *بلکه او در جاده حق بود و لکن کان حنیفا مسلما .

 یا منور النور تو ظاهر بالذاتی و مظهر ما سوای خود ، همه ی کا ئنات ، همه ی موجودات از ظلمت عدم به وسیله ی ظهور تو موجود میشوند ، تو نورانی کرده ای زمین و آسمان را ، تو برای هیچ موجودی مجهول نیستی ، اگر تو ظاهر نمیکردی و هستی نمی بخشیدی ، اگر نورت را افاضه برهمه کائنات نمیکردی و بالاخره اگر رحمت عامت را ، اگر باران محبتت را بر سر ما عدمیان نمی باریدی ، مومن و هدایت شده هیچ معنایی نداشت .

 الزجاجة کانهاکوکب دری

خداوندا خوشا به حال آنان که بدنهای سردشان با تابش نورت گرما گرفت و به صراط مستقیم هدایت شدند و به فرموده ی خودت سینه هایشان را برای پذیرفتن اسلام وسعت دادی .

 پرودگارا تو قادری هستی که نورت و هدایتت را به وسیله شیشه ای پاکیزه روی چراغی که دارای بهترین روغنهاست ، شفافترین روغنها، روغنی از میوه ی درختی که تو به آن ارزش دادی و در کتابت نامش را ذکر کردی و این نور با شیشه ای که از آن محافظت میکند با هیچ تند بادی اضطراب و نوسان پیدا نمیکند و مانند کوکب دری میدرخشد ،برقلب بندگان پاکت تاباندی .

 یکاد زیتها یعنی و لو لم تمسسه النارو این کوکب دری از روغن زیتونی تلالو میکند که صاف است و اگر هم آتش با آن تماس نگیرد بازهم درخشنده و نور افزاست و آن در مشکات قرار داده شده و هریک از آنها به درخشش بیشتر این نور کمک میکند.

بار الها همانگونه که نور زجاجه ، نوری است عظیم بر روی نور عظیم دیگر و مومنین با انجام عمل صالح از نورٌ علی نور و از پاداش اخروی توبهره مند می شوند ، همانگونه نور تو ای لطیف ، نور ایمان و معرفت است که در دلهای مومنین قرار داده ای . همه ی کائنات ، فقیر درگاه تواند و همه ی مومنان ، نور هدایتشان مقتبس از نور توست. تو هر که را بخواهی هدایت میکنی و راه سعادت را می نمایانی . 

 یهدی الله بنوره من یشاء

 حکیما ، این مثال زیبای تو در کتاب مقدست، قرآن عزیز، از سویی تما م عالمان را به تفکر واداشته است و در معنای آن کاوش میکنند و از سوی دیگر ، عامیان با نهایت رضایت درفهم مثال ، توراطلب میکنند برای رسیدن به معرفت و هدایت.

و یضرب الله الأمثال للناس و الله بکل شی علیم

به فرموده علامه این جمله اشاره به این است که د رباطن مثلی که زده شد ه اسراری از علم نهفته است و اگر بعنوان مثال آورده شده برای این است که از آسان ترین طرق ، آن حقایق و دقایق را رسانده باشد تا عالم و عامی هردو آن را بفهمند .

 ودر انتها برای حسن ختام به حدیثی از جابر بن عبدالله انصاری اشاره میکنیم

 ازجابربن عبدالله انصاری روایت شده که گوید: به مسجد کوفه داخل شدم و دیدم حضرت امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه با انگشت چیزی مینویسد و تبسم میکند، عرضه داشتم یا امیرالمومنین! چه چیز موجب خنده شما شده است؟ فرمود: در شگفتم از کسیکه این آیه را می خواند ولی آن طور که شایسته است به معنای آن معرفت ندارد. عرض کردم: کدام آیه یا امیرالمومنین؟ فرمودند: " الله نور السموات والارض ... "

 مشکوة، حضرت محمد صلی الله علیه و آله است. مِصباح، من هستم. زجاجة، حسن و حسین می باشند. کوکب دریّ، علی بن الحسین است. یوقد من شجرة مبارکة، محمد بن علی میباشد. زیتونة، جعفر بن محمد است. لا شرقیة، موسی بن جعفر است. لا غربیة، علی بن موسی الرضاست. یکاد زیتها یضیء، محمدبن علی است. و لو لم تمسسه نار، علی بن محمد است. نور علی نور، حسن بن علی می باشد و یهدی الله لنوره من یشاء، مهدی است. که درود خداوند بر آنان باد.

  یا نور النور مسیر هدایت و صراط مستقیم را به ما بنمایان

پروردگارا ظهور نورت را در زمان زندگی ما قرار بده . آمین رب العالمین

  

                                                   والسلام علی من اتبع الهدی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منتظر 89/6/16:: 7:39 عصر     |     () نظر